El Consell Comarcal del Bages ha acabat l’estudi per a la millora del transport públic interurbà de passatgers per carretera al Bages que proposa mesures concretes per aconseguir reduir l’ús del vehicle privat i fer més sostenibles els desplaçaments a l’interior de la comarca i amb les comarques veïnes. El document planteja la necessitat de crear una xarxa comarcal d’autobús que enllaci Manresa amb els principals pobles del seu entorn amb freqüències de pas de 15 minuts (Metrobus Bages). L’estudi assenyala la idoneïtat d’escurçar a 15 minuts la freqüència de pas entre Manresa i els municipis de Súria (línia de Sant Joan de Vilatorrada i Callús), Sallent, Santpedor i Navarcles (línia de Sant Fruitós de Bages) i Sant Vicenç de Castellet (a través de les línies alternades de Castellgalí i del Pont de Vilomara).

 

Per a la resta de línies dels corredors troncals es plantegen freqüències de pas de 30-60 minuts. Es proposa també l’ampliació de serveis a la demanda amb freqüències de pas de 60-120 minuts per donar resposta a nuclis dispersos, urbanitzacions i àrees d’activitat econòmica.

 

El conseller de Sostenibilitat Ambiental i Protecció Civil del Consell Comarcal del Bages, Carles Garcia Estany, destaca la importància d’un estudi “que ens permet tenir una eina per impulsar la millora de la mobilitat i definir quin model volem per a la comarca en un context de revisió de les concessions del transport per carretera a Catalunya abans del 2028”. El document fa una anàlisi exhaustiva dels serveis de transport públic a la comarca en què també s’assenyala la importància d’avançar en la digitalització per millorar la informació, comoditat i accessibilitat pel conjunt de la ciutadania. L’estudi aposta per a la creació d’una xarxa de transport combinada i que es coordini amb els diferents serveis d’autobús (exprés, de proximitat i demanda) que respongui a les necessitats de mobilitat internes i externes per arribar al màxim nombre de ciutadania. En aquest sentit, Garcia remarca la importància “d’aconseguir una major coordinació amb les estacions de busos i tren a Manresa i Sant Vicenç de Castellet”. Finalment, el conseller també apunta que “les conclusions són fruit del treball de diferents municipis que han compartit les seves necessitats i demandes per tal d’assolir una mobilitat més sostenible, segura, eficient i adaptada a tota la ciutadania que benefici tota la comarca.” El Consell Comarcal del Bages començarà, de manera imminent, a coordinar-se amb la Generalitat, titular de les concessions de transport, per tal d’implementar les mesures que indica l’estudi.

 

Fomentar el transport públic

L’estudi indica que els dies laborables es realitzen més de 473.000 desplaçaments a l’interior de la comarca del Bages, la gran majoria dels quals es fan en vehicle privat (57,8%), el 38,2% es fan a peu, en bicicleta o patinet i únicament el 4% es fan en transport públic (autobús o ferrocarril). Aquesta darrera xifra creix considerablement quan es compara amb l’ús del transport públic per desplaçar-se a Barcelona en què l’ús del transport públic arriba al 46,5% dels desplaçaments. El document destaca la importància d’augmentar també l’accessibilitat territorial, tant als nuclis de població com a les zones d’activitat econòmica, equipaments i zones de gran mobilitat (àrees comercials, oci i esbarjo, etc).

image_pdfExporta a PDF