La segona edició d’aquest servei del Consell Comarcal del Bages realitza 425 accions per millorar la qualitat de vida del bagencs i bagenques

Aquest mes d’abril s’ha tancat la segona edició de l’Oficina Comarcal d’Assessorament Energètic i Atenció a la Pobresa Energètica, que enguany ha atès a 206 persones en els sis mesos que ha ofert el servei, i ha realitzat 425 accions (tràmits i assessoraments). El seu objecte és la prestació d’un servei comarcal itinerant per a la promoció de l’eficiència energètica de les llars de 29 municipis del Bages (tots excepte Manresa), mitjançant l’atenció i assessorament a la població en general i intervenció i acompanyament a aquelles persones en situació de pobresa energètica, amb l’objectiu de contribuir a la millora de la seva qualitat de vida i acomplir el dret a l’accés als subministres bàsics d’aigua, llum i gas.

Una de les novetats de l’edició d’enguany ha estat la realització de xerrades i tallers als diferents municipis, dirigits als professionals i a la població per tal de donar eines que millorin l’eficiència energètica i facilitin l’estalvi econòmic en la gestió domèstica dels subministraments de llum, aigua i gas. D’aquesta manera s’ha pogut arribar a més veïns i veïnes, fet que ha suposat un augment dels usuaris del servei en un 42%. També ha estat significatiu el treball de detecció i derivació dels serveis socials dels municipis, que han derivat a l’Oficina 151 casos.

La cara de la pobresa energètica: dones, soles i amb baix nivell d’ingressos

Pel que fa al perfil dels usuaris, el 63% de les persones ateses han estat dones i el 37% homes, majoritàriament d’edats compreses entres els 41 i els 60 anys (36%), tot i que destaca també la quantitat de persones d’entre 61 i 70 anys (22%) que han sol·licitat el servei. El perfil general d’aquest sector de la població és gent amb situació d’atur o bé que no té els ingressos mínims per fer front a les despeses derivades de l’accés als subministraments bàsics d’electricitat, gas i aigua. La majoria dels usuaris que s’han atès presencialment tenien un baix nivell d’ingressos (34%) i vivien sols (30%), fet que els exposa a una situació de vulnerabilitat elevada.

La major part dels usuaris vulnerables ho són per tenir un límit de renda inferior a l’establert a la normativa o bé per tenir una pensió mínima per jubilació o incapacitat permanent, sumant el 60% del total. El 20% dels usuaris estan dins dels paràmetres de vulnerabilitat per límit de renda i/o pensió vinculat a circumstàncies especials.

Entendre la factura i tramitació del Bo Social

En pràcticament totes les visites ateses pel personal tècnic de l’Oficina s’ha fet un anàlisi de les factures dels subministraments d’electricitat, gas i aigua per tal de detectar possibles anomalies contractuals i poder procedir a la seva millora. Un nombre elevat de les gestions efectuades estan vinculades amb el bo social elèctric. Ja sigui per fer-ne la sol·licitud, per consultar l’estat de la mateixa o per valorar el compliment dels requisits de sol·licitud.

El personal tècnic ha realitzat accions d’assessorament que han consistit en la revisió de les factures i la seva explicació per la comprensió (45%). També destaca la tramitació el Bo Social (29%). Dels 206 usuaris que han concertat visita, es van tramitar 67 fraccionaments del deute, 11 canvis de la potència contractada i 7 canvis de tarifa a discriminació horària.