L’oli d’oliva elaborat a la comarca del Bages reuneix les condicions per ser considerat un oli de categoria “premium” i té qualitats suficients per competir en concursos internacionals. Així ho considera un estudi de l’IRTA (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries) elaborat per encàrrec de la Taula de l’Oli del Bages, organisme que agrupa els productors del territori i que està liderada pel Consell Comarcal del Bages. El treball determina que, dels 12 olis analitzats, 6 d’ells poden considerar-se com a olis “premium”, categoria on s’inscriuen els olis d’oliva verge extra de més alta qualitat. Tots els olis verge extra han obtingut una puntuació superior a 7 (amb una mitjana de 7,4), i una complexitat aromàtica superior a 4 (amb una mitjana de 5). L’estudi també indica quins d’aquests olis poden ser adequats per a concursos locals, nacionals i internacionals.

L’estudi de l’IRTA ha servit per determinar quins són els criteris que identifiquen clarament les varietats d’oli d’oliva que es produeixen a la comarca del Bages i definir el potencial present i futur dels olis de la comarca. Així, la meitat dels olis analitzats s’han situat a la categoria d’olis “premium”, que acull aquells olis verge extra amb absència total de defectes i amb unes valoracions aromàtiques molt per sobre de la mitjana. Es tracta d’olis que excel·leixen en la seva qualitat i que aporten perfils aromàtics molt definits i particulars, convertint-se en productes gastronòmics excepcionals.

A banda, l’estudi ha classificat els olis de la comarca en 4 grans grups definits per les seves característiques varietals i agronòmiques. Es tracta d’un pas endavant importantíssim per aconseguir un perfil propi dels olis del Bages amb un gran valor afegit, que permeti aprofundir i promoure la feina que el grup de productors que integren la Taula de l’Oli està realitzant per tal de millorar, donar a conèixer i posar en valor els olis de la comarca. I és que en comarques com el Bages, on la producció d’oli no es l’activitat agrícola principal però es té la sort de comptar amb varietats pròpies, l’estratègia de la qualitat diferencial es bàsica.

L’oli al Bages

La comarca del Bages compta amb un passat indiscutiblement lligat al conreu de l’olivera i la producció d’oli. En són testimoni els milers d’oliveres que podem contemplar escampades entre parets de pedra seca per tots els racons del nostre entorn. Actualment, les més de dues-centes hectàrees dedicades a aquest cultiu produeixen anualment unes 250 tones d’olives que en la seva majoria es destinen a la producció d’oli.

Les tres varietats que predominen a la comarca són, per ordre de superfície conreada, l’Arbequina, la Corbella i la Verdal Manresa. Mentre que l’Arbequina és la més plantada a Catalunya i té presència a gairebé totes les comarques, la Corbella i la Verdal Manresa són més pròpies del Bages i en els darrers anys hi ha hagut un interès de diferents productors per tal de recuperar-les.

Sobre la Taula de l’Oli

Des del Consell Comarcal del Bages, en el marc del projecte El Rebost del Bages, que forma part de la Xarxa Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona, ja fa anys que es treballa el producte de l’oli. A iniciativa d’alguns productors, es va crear la Taula de l’Oli del Bages, organisme que agrupa la majoria de productors d’oli del Bages i que aposta perquè al Bages s’hi faci un oli de qualitat i amb unes característiques diferenciadores que permetin posicionar la comarca com a productora d’olis amb un alt valor afegit. Des de la Taula també es treballa per implicar en aquest impuls del sector a altres activitats econòmiques com l’oleoturisme i el sector de la restauració.

Agustí Comas, conseller de l’àrea de Turisme del Consell Comarcal del Bages, fa èmfasi en “la importància de treballar amb els pagesos i productors locals per tal que la història, el paisatge i el producte agrícola del Bages esdevinguin a la llarga també productes turístics, seguint l’exemple de la ruta del vi DO Pla de Bages”. Afegeix que “estudis com aquest realitzat per l’IRTA ens ajuden a posar en valor el producte que tenim i donar-lo a conèixer entre els consumidors”.

image_pdfExporta a PDF