La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha anunciat avui que el Govern aplicarà aquesta tardor la gratuïtat en el preu dels peatges per als trajectes de mobilitat obligada a la C-16 entre Terrassa i Manresa (barreres troncal i lateral de Sant Vicenç de Castellet). Amb aquesta nova bonificació del 100%, el Departament de Territori avança en el procés que va iniciar fa uns anys per afavorir la mobilitat obligada i l’equitat territorial i també per optimitzar les vies d’alta capacitat, descongestionar les vies convencionals –la C-55, principalment, en aquest cas– i millorar la seguretat viària.

Les persones usuàries de vehicles lleugers (turismes, furgons i furgonetes) podran beneficiar-se d’aquesta gratuïtat en els viatges d’anada i tornada que efectuïn en un interval de 24 hores en la mateixa barrera de peatge, de dilluns a divendres no festius, mitjançant registre previ gratuït i utilitzant un sistema de pagament dinàmic (Via-T o App gratuïta Satelise).

Addicionalment, es manté la gratuïtat a la ronda de Manresa a la barrera lateral, amb origen o destinació al nord, amb el registre previ de la matrícula del vehicle o qualsevol mitjà de pagament dinàmic (Via-T o App gratuïta Satelise). Així mateix, s’homogeneïtzen la resta de descomptes en dia laborable (de dilluns a divendres no festius) en una bonificació del 40,5 % al tram Manresa-Terrassa per als trajectes en hora punta –de 6,30h a 10:30h i de 17h a 21h, per a totes les categories tarifàries, amb pagament dinàmic.

D’altra banda, cal recordar que es mantenen en els mateixos termes els descomptes actuals per a vehicles amb alta ocupació (bonificació del 40%) i de zero i de baixes emissions (30% i 75% respectivament)

Aposta per la vinyeta

La consellera de Territori ha argumentat que la voluntat del Govern és anar més enllà i “implantar a tota la xarxa de vies d’alta capacitat de Catalunya, independentment de la titularitat, el sistema de vinyeta, seguint els criteris de qui més usa i més contamina, més paga”. Aquest model permetria a Catalunya millorar la gestió de la mobilitat, finançar el manteniment de totes les vies d’alta capacitat catalanes i també potenciar la mobilitat sostenible, tot invertint en el transport públic els recursos que ara es destinen a aquestes infraestructures. Així, Capella ha reiterat la necessitat que l’Estataprovi la vinyeta i, “mentre no l’apliqui, li reclamarem a l’Estat el cost que li suposa a la Generalitat fer gratuïta aquesta barrera”.

Paral·lelament, el Departament encarregarà durant aquesta primavera un conjunt d’estudis per analitzar les fórmules jurídiques i econòmiques que permetin “valorar la reversió de la concessió del peatge de la C-16”, ha exposat la consellera Capella.

Estratègia compartida per la mobilitat

Capella ha fet aquest anunci en la presentació a Manresa de l’Estratègia de la Mobilitat del Bages a alcaldes i alcaldesses de la comarca, així com del Berguedà, el Moianès, i el Solsonès; “una estratègia que vol ser compartida entre el Govern de la Generalitat, el consell comarcal del Bages i els ens locals per abordar la mobilitat des d’un punt de vista transversal, des de la viària i ferroviària, sense deixar de banda la mobilitat activa, aquella que es fa a peu o en bicicleta, i el transport públic”, ha assenyalat.

En la línia d’avançar en un nou model de governança pel que fa a la mobilitat al Bages i d’atendre a les seves especificitats, la consellera de Territori ha anunciat que el Govern crearà la Taula de Mobilitat del Bages, que es constituirà durant aquest abril. A més del Govern, hi participaran el Consell Comarcal, el món local i agents econòmics i socials de la comarca. Actualment, el Bages està inserida en la Taula de Mobilitat de la Catalunya Central.

Xarxa ferroviària

Pel que fa a la xarxa ferroviària, l’Estratègia de Mobilitat del Bages estableix com a principals línies d’actuació seguir amb les inversions de soterrament de la línia d’FGC al seu pas per Manresa i de perllongament de la línia en aquest municipi fins al parc de l’Agulla. En aquest sentit, la consellera Capella ha exposat que el Departament estudiarà la prolongació de la línia, des del parc de l’Agulla, fins a Santpedor.

D’altra banda, la consellera Capella ha posat de relleu que, pel que fa a Rodalies, el Govern reclamarà a l’Estat les inversions necessàries per a la millora de l’R4, i prioritzar-la en les línies a traspassar en l’acord de traspàs integral de Rodalies.

Xarxa viària

A més de les polítiques de bonificacions per a promoure l’ús de la C-16, l’Estratègia de Mobilitat del Bages també inclou un conjunt d’actuacions de millora de la funcionalitat i de la seguretat a la C-55. En aquest sentit, la consellera Capella ha posat en valor els més de 96 MEUR que el Departament destinarà a l’execució de 7 obres en aquesta via de comunicació.

Entre les actuacions previstes, cal remarcar els projectes per a configurar a la C-55 un segon carril en sentit nord, continu, des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa i d’una variant a Castellgalí i per a millorar l’accessibilitat entre la C-55 i la C-25. Així mateix, construirà un carril addicional a Castellbell i el Vilar, una obra que comença aquesta setmana.

Finalment, cal posar de relleu el projecte de millora integral de la carretera en el tram entre Manresa i Solsona.

image_pdfExporta a PDF