El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha presentat avui un pla d’actuacions per a la millora de la funcionalitat i la capacitat de la C-55 entre Sant Castellbell i el Vilar i Manresa que inclou com a obres principals la construcció d’un tercer carril en sentit nord entre Sant Vicenç de Castellet i la ronda de Manresa i d’una variant de caràcter urbà per a reduir el trànsit de pas per l’actual travessera de Castellgalí, amb una inversió de prop de 50 MEUR. Així mateix, el Departament executarà treballs més a curt termini a la infraestructura, que s’iniciaran enguany, per a millorar aquesta important via de comunicació, per valor de 13 MEUR addicionals.

“El Govern de la Generalitat, els Ajuntaments implicats i el Consell Comarcal del Bages hem estat capaços de trobar una solució esperada, i de manera molt àmplia, per a resoldre una situació complexa que feia massa anys que durava”, ha remarcat el conseller de Territori, després de reunir-se amb el Consell d’Alcaldes i Alcaldesses del Bages i el Consorci Viari de la Catalunya Central. Aquesta proposta, “que té un escenari de futur, que té pressupost i un consens molt ampli”, ha assenyalat, “és respectuosa amb l’entorn i compatible amb l’escenari que vivim de canvi climàtic”. El president del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernàndez i Mosella, ha destacat que “portàvem anys esperant el dia d’avui i, finalment podem dir que tenim una primera solució per desencallar el coll d’ampolla de la C-55 al tram entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet”. Hernàndez ha reivindicat que els projectes anunciats avui “són fruit del consens i del pacte del territori i del treball conjunt”.

El conseller Fernàndez i Olivares ha posat de relleu que en les actuacions que el Govern ha dut a terme a la C-55 en els últims anys han incidit en la millora de la seguretat viària “i ara la següent prioritat és la fluïdesa”. En aquest sentit, ha argumentat que la proposta presentada, amb un carril doble entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa avui “respon a les dades, que indiquen la franja horària i on cal actuar” per a reduir congestions. I ha emmarcat aquesta actuació “en una estratègia global des de Solsona a Abrera”.

La C-55, en aquest àmbit, compta amb dos trams diferenciats: al seu pas per Manresa, la C-55 es coneix com la Ronda de Manresa, i es configura com una carretera de 2 carrils per sentit de circulació amb els sentits separats per una barrera; entre Castellbell i el Vilar i el sud de Manresa, està configurada com una carretera 2+1 amb un separador de fluxos que segrega els dos sentits de circulació i on el carril central serveix per facilitar els avançaments i va alternant de sentit de circulació.

 

Un segon carril en sentit nord

En aquest entorn, es produeixen episodis de congestió que es concentren principalment en el sentit nord de la carretera, entre la incorporació de la C-16 i l’inici de la travessera de Castellgalí, incloent l’accés des de Sant Vicenç de Castellet. L’hora punta correspon als matins laborables a partir de les 7:45h i es pot allargar fins a les 9h. Els divendres a la tarda també s’observen retencions entre les 17 i les 19h.En sentit sud, les retencions són ocasionals i es produeixen a l’entrada de la travessera de Castellgalí.

Tenint en compte aquests factors, el Departament de Territori considera com a opció tècnica més adient la configuració a la C-55 d’un segon carril en sentit nord, continu, des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa i d’una variant a Castellgalí. Tota aquesta actuació comportarà una inversió de prop de 50 MEUR i la millora de la fluïdesa en el trànsit que suposarà un estalvi en emissions de 277 tones de CO2 anuals.

Aquesta actuació es pot dividir en els trams següents:

  1. Construcció d’un tercer carril en el tram des de Castellgalí fins a la ronda de Manresa. A més, es mantindrà el carril d’avançament en sentit sud als Comtals.
  1. Variant de Castellgalí, també en 2+1, que permetrà evitar el trànsit de pas per l’actual travessera i, d’aquesta manera, guanyar en fluïdesa i seguretat en la circulació.
  1. Implantació d’un tercer carril mitjançant el perllongament de la incorporació de Sant Vicenç de Castellet, amb l’objectiu d’afavorir la seguretat i la fluïdesa del trànsit. Aquesta actuació abasta una longitud d’1,2 quilòmetres.

El Departament ja ha impulsat la redacció dels estudis del tercer carril des Castellgalí i Manresa i la variant, amb la voluntat de licitar-ne les obres el 2025. A més curt termini, licitarà les obres del perllongament de la incorporació de Sant Vicenç de Castellet aquesta primavera.

En paral·lel, Territori té programat iniciar enguany les obres d’altres actuacions, valorades en 13 MEUR, per afavorir les condicions de seguretat i fluïdesa a la carretera, com el tercer carril sentit sud Castellbell i Vilar – Monistrol, la millora de la seguretat viària en el tram Olesa de Montserrat – Collbató o la passarel·la sobre la ronda de Manresa al polígon Bufalvent.

Aquestes actuacions s’emmarquen, a més, en una proposta de millores de la funcionalitat global al corredor de la C-55 des d’Abrera fins a Súria que suposen una inversió al voltant dels 130 MEU en els pròxims anys.

 

Millores en la seguretat viària per valor de 35 MEUR

El Govern està desenvolupant en els últims anys un conjunt de mesures per a millorar la mobilitat viària al Bages, encaminades millorar la seguretat i la funcionalitat a la carretera C-55, que registra més de 25.000 vehicles diaris i té puntes que superen els 30.000 i a optimitzar l’autopista C-16, amb una mitjana de trànsit en aquest àmbit inferior, de 15.000 vehicles diaris.

Les mesures aplicades han posat un especial èmfasi en la seguretat viària, amb actuacions que sumen més de 35 MEUR en l’última dècada, i que han abastat també la C-58. Les obres que s’han dut a terme, com la configuració d’un tram seguint el model 2+1, han contribuït a reduir l’accidentalitat mortal i greu. En paral·lel, el Departament està desenvolupant una política de descomptes en els preus del peatge de la C-16 per a promoure l’ús de l’autopista.

image_pdfExporta a PDF