Allargar la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) fins al Parc de l’Agulla —guany ant dues noves estacions, a la Parada i a Parc Tecnològic-Agulla—; construir una nova estació sota la plaça Espanya i integrar la línia a la ciutat, eliminant la barrera física que representa en l’actualitat per a molts barris amb una primera fase que permetrà soterrar-la fins a l’estació de Manresa-Alta. Aquestes són les tres rellevants notícies que aquesta tarda a Manresa han anunciat en roda de premsa la presidenta de FGC, Marta Subirà Roca; l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, i la presidenta del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses del Bages, Àdria Mazcuñán Claret.

Es tracta d’una actuació que suma un global de 40 milions d’euros i que concreta el pla d’integració de la línia que es va presentar el passat abril, amb un compromís per part de FGC que ja és ferm. La proposta es divideix en dos projectes.

 

En primer lloc, el projecte per integrar la línia a la ciutat —pressupostat en 30 milions d’euros— inclou una nova estació sota la plaça Espanya i el Passeig Pere III. D’aquesta manera, es descarta l’opció de fer-la a la plaça de les Oques. Segons s’ha explicat a la roda de premsa, l’estudi informatiu deixa clar que l’opció amb més avantatges és la de Passeig-plaça Espanya per diversos motius: preveu una andana central de 7 metres d’amplada i una via a cada costat, cosa que permet més versatilitat i un doble ús (trens cap a Barcelona i trens cap a l’Agulla), enfront el projecte d’estació a la Font de les Oques, que era de via única. D’altra banda, la nova estació se situa en una plaça, amb molt espai i visibilitat des de l’entorn, en un àmbit que ja un punt intercanviador el transport p úblic urbà i interurbà. A més, segons s’ha explicat, l’impacte d’aquesta actuació és menor en l’entorn, ja que l’estació a Font de les Oques obligava a fer passar la línia per davant del CAP Bages, amb la conseqüent afectació important mentre es fessin les obres. Igualment, l’opció descartada obligava a desfer una urbanització (l’entorn de les Oques i Carrasco i Formiguera) feta recentment i amb qualitat. Per contra, es veu molt més necessària una nova urbanització de la plaça Espanya.

El projecte també inclou l’enderroc de l’estació de Manresa-Baixador i el soterrament de la línia fins a Manresa-Alta, amb l’objectiu principal d’eliminar i minimitzar la barrera física que representen les vies de tren, millorar el servei i facilitar un desenvolupament urbanístic de diversos sectors que permetrà relligar els barris.

En segon lloc, també s’ha presentat l’allargament de la línia fins al Parc de l’Agulla —amb un pressupost estimat de 10 milions d’euros—, que permetrà crear una nova estació al mateix parc que donarà resposta a la mobilitat fins al Parc Tecnològic i fins a la zona de lleure. A l’estació del parc, s’hi construirà un aparcament dissuasiu, amb la idea de facilitar que les persones de comarques que vulguin entrar a la ciutat ho puguin fer d’una manera ràpida en transport públic. La proposta també contempla una nova estació al barri de la Parada, un dels més poblats de la ciutat, permetent així la seva connexió, i la del polígon dels Dolors, amb el centre de la ciutat.

Un cop ja està aprovat l’estudi informatiu de la part de plaça Espanya, pròximament es licitarà el projecte constructiu. Pel que fa a la part de l’Agulla, properament es licitaran tant l’estudi informatiu com el projecte constructiu. Les obres de tots dos projectes es podrien iniciar a finals de 2023, segons ha avançat avui FGC, i es podrien allargar entre un any i mig i dos anys. A banda d’aquests dos projectes, en la presentació d’avui també s’ha fet públic el projecte d’estudi de l’actual estació del carrer Viladordis, amb la voluntat d’habilitar-hi uns accessos en una zona més propera a la Fàbrica Nova, un sector que guanyarà molta rellevància amb la seva futura transformació en espai universitari.

 

Demanda dels alcaldes i alcaldesses del Bages

El projecte de FGC dona resposta a una petició feta per part del Consell d’Alcaldesses i Alcaldes del Bages per millorar el transport públic de la comarca. Entre aquestes demandes, avui Ferrocarrils ha anunciat també que ja està en fase d’estudi la construcció d’un pas inferior a l’estació de FGC de Sant Vicenç-Castellgalí, que permetrà millorar la permeabilitat de la línia i facilitar l’intercanvi amb la línia de Rodalies de Renfe.  Abans de la roda de premsa, al Saló de Sessions de l’Ajuntament de Manresa FGC ha presentat els projectes als alcaldes dels municipis bagencs per on passa la línia, així com a representants del Consorci Viari de la Catalunya Central, la Taula de Territori i Sostenibilitat i els grups municipals. També hi ha assistit el director general de Ferrocarrils, Pere Calvet; el director de Projectes, Pere Mateu; la delegada del Govern a la Catalunya Central, Rosa Vestit; i el director dels Serveis Territorials del departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Antoni Massegú Calveras.

 

“Es dona resposta a una demanda històrica de la ciutat”

En el capítol de valoracions, l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, ha celebrat que s’hagi concretat el projecte que es va fer públic el desembre del 2020, amb el qual “FGC mostra la voluntat clara de donar resposta a una demanda històrica de la ciutat: resoldre la integració urbana del tren a la ciutat i possibilitar l’eliminació de la barrera de les vies per recosir barris, generar nous vials i recorreguts per a vianants i millorar la mobilitat”. L’alcalde ha celebrat que a banda de la concreció del projecte per integrar el tren a la ciutat, “s’estiri la inversió amb una mirada cap a la comarca, en primer lloc situant aquestes dues noves parades al nord de la ciutat, al sector de la Parada i al Parc Tecnològic-Agulla”.

Aloy ha agraït a Ferrocarrils que hagi tingut en compte en gran mesura les propostes del territori, treballades al llarg del darrer any i expressades a través del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses, juntament amb entitats del teixit social i econòmic, com la Taula de Territori i Sostenibilitat i el Consorci Viari. L’alcalde ha assegurat que el projecte de FGC “és transformador i avança a pas ferm” i ha considerat que “molts no imaginàvem poder veure fet realitat aquest projecte: tenim tan interioritzades les incomoditats que genera la línia al mig de Manresa que ja no en som conscients. Hi ha eixos viaris fonamentals d’entrada a la citat, com l’avinguda Font del Gat, partida pel ferrocarril”.

Pel que fa al projecte de l’Agulla, l’ha valorat com una extraordinària notícia: “el fet de reconquerir aquesta línia per a viatgers és molt remarcable, per connectar de manera sostenible la ciutat amb aquest gran pulmó verd; per connectar la Parada i el polígon dels Dolors amb el centre; i també perquè anirà acompanyat d’un aparcament que permetrà que visitants que arriben de fora puguin aparcar còmodament en aquest espai i arribar en tren al centre”.

Al seu torn, la presidenta del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses del Bages, Àdria Mazcuñán Claret, ha fet èmfasi en el fet que les millores previstes a Manresa “repercuteixen a tota la comarca” i ha valorat positivament els projectes. A banda, ha demanat més millores en el transport ferroviari de la comarca, com la millora de la velocitat i de les freqüències, especialment en el tram del Bages Sud, així com la unificació de tarifes i bonificacions i el replantejament de les línies de Súria i Sallent.

Per la seva banda, la presidenta de FGC, Marta Subirà Roca, ha remarcat que el projecte “és fruit d’un consens ampli” i que “fa il·lusió que es faci realitat finalment després de molts anys de treball entre el Govern, FGC i el territori”. La presidenta creu que la integració i allargament de línies fa de manera endreçada i recosint la ciutat “generarà una millor qualitat de vida”. Subirà també ha remarcat l’aposta del govern per la línia Llobregat-Anoia (la línia de Manresa) al llarg de la propera dècada, després de les inversions fetes ja a la línia del Vallès.

 

 

image_pdfExporta a PDF