Les àrees d’Acció Social i Habitatge demanen a qui se’ls talli la llum o el gas de manera il•legal que denunciïn les empreses subministradores a l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Consell Comarcal del Bages

Durant el 2015 els Ajuntaments de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages van destinar 62.000 euros a ajudes al pagament del lloguer i de la hipoteca a 412 persones i 110.000 euros a ajudes a 1.412 usuaris per al pagament de subministraments bàsics

El Consell Comarcal del Bages ha denunciat aquest migdia que les grans empreses subministradores de serveis bàsics incompleixen la llei 24/2015 d’emergència d’habitatge i pobresa energètica aprovada per unanimitat pel Parlament de Catalunya l’any passat. El Consell s’afegeix al clam del país expressat en les darreres hores contra el govern espanyol davant el recurs presentat al Tribunal Constitucional de la llei 24/2015 d’emergència d’habitatge i pobresa energètica i recorda “que hi ha aspectes claus de la legalitat catalana que no han estat recorreguts i per tant són vigents i d’obligat compliment”, ha apuntat el conseller comarcal d’Acció Social, Albert Marañón. El Consell Comarcal ha apuntat que la llei es va fer per respondre a la situació d’emergència social actual i critica la nul·la sensibilitat del Govern espanyol davant la realitat.

Subministraments bàsics

El Consell Comarcal ha volgut posar de manifest que el recurs presentat al Tribunal Constitucional no afecta l’article 6 de la llei 24/2015 que impedeix a les companyies subministradores realitzar talls de subministrament i les obliga a sol·licitar l’informe de vulnerabilitat als serveis socials de Ajuntament. El Consell Comarcal, des de Serveis Socials, ha constatat que els incompliments de la llei per part d’Endesa i Gas Natural es produeixen de manera sistemàtica durant els darrers mesos afectant les persones més vulnerables. Marañón ha explicat que en els darrers mesos s’han reunit i han mantingut contactes amb les principals empreses subministradores d’electricitat i gas “per assegurar el compliment de la llei, tot i que la seva resposta va ser negar-se a complir la llei”.

Denunciar els casos a l’Oficina d’Atenció al Consumidor

El conseller d’Acció Social ha reiterat “és obligatori i no voluntari” i ha demanat a tots els usuaris que siguin víctimes dels abusos de les companyies subministradores que denunciïn els seus casos a l’Oficina d’Atenció al Consumidor del Consell Comarcal del Bages. Com que no hi ha competència sancionadora, des de l’Oficina es traslladen els casos en què hi ha un abús a l’Agència Catalana de Consum perquè pugui iniciar els expedients sancionadors. El Consell ha volgut posar de manifest que aquesta situació il·legal no es dóna en les companyies d’aigua o bé en altres empreses d’electricitat i gas com és el cas d’Iberdrola. En matèria d’ajudes al subministraments de serveis bàsics a la llar, l’any passat els Ajuntaments de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials van destinar 110.000 euros en ajudes a 1.412 persones, una xifra que representa un 54% més que les ajudes atorgades el 2013.

Ajudes a l’habitatge

Pel que fa a l’habitatge, durant el 2015 es van destinar 62.237 euros a ajudes al pagament del lloguer o bé de la hipoteca des de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Bages que inclou els pobles del territori. Aquesta xifra representa un 18% més respecte les ajudes concedides l’any 2013. El conseller comarcal d’Habitatge, Joan Badia, ha apuntat que “malgrat el recurs presentat al Tribunal Constitucional que ens pretén deixar sense marge de maniobra esperem la nova llei exprés del Parlament que ens permeti actuar des de les administracions amb normalitat tal i com hem fet els darrers mesos”. El servei d’intermediació hipotecària del Consell Comarcal del Bages continua funcionant a ple rendiment atenent les persones que ho requereixen.

Comparteix

image_pdfExporta a PDF