L’Oficina Comarcal d’Informació al Consum del Consell Comarcal del Bages ha elaborat tot un seguit de recomanacions en el marc de la campanya del Black Friday i el Ciber Monday que se celebra aquest final de novembre. L’OCIC aconsella que les compres es facin de manera responsable, meditada i s’evitin les compres impulsives per evitar compres poc satisfactòries.

 

Compres presencials o per internet

Si compreu en establiments presencials, tingueu en compte que no estan obligats a acceptar canvis o devolucions, excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat. Per tant, és preferible que us n’informeu abans.

Si l’establiment ofereix la possibilitat de fer canvis o devolucions, també ha d’informar de les condicions en què es podran fer: terminis, possibles excepcions, sistema de retorn dels diners (en efectiu, en un val de compra amb o sense caducitat…), etc.

D’altra banda, en les botigues, els descomptes poden ser només per a determinats articles de l’establiment, però els productes rebaixats han d’estar diferenciats clarament d’aquells que no tenen rebaixa o descompte. A més, la informació relativa als preus rebaixats ha de ser sempre molt clara, assenyalant el preu original i preu rebaixat o el percentatge de descompte.

A l’hora de comprar per internet, el més important és que escolliu un comerç electrònic que sigui segur i de confiança, és a dir, que ja conegueu o del qual en tingueu alguna referència per amics, familiars, etc.

Si dubteu, feu aquestes comprovacions abans de comprar-hi:

  • Busqueu l’opinió d’altres usuaris a la xarxa.
  • Mireu que sigui un web mínimament acurat (sense faltes d’ortografia ni traduccions mal fetes, per exemple).
  • Localitzeu les dades de contacte i una adreça física d’ubicació de l’empresa.
  • Assegureu-vos que disposi d’informació suficient i clara sobre les característiques i el preus dels productes que s’hi ofereixen.
  • Reviseu que s’informi correctament de les condicions: les modalitats de pagament i d’enviament disponibles, el cost del transport, els terminis de lliurament i els sistemes de devolució.
  • Comproveu si l’adreça electrònica comença per https, ja que és un senyal de seguretat. A més, a la part inferior del navegador hi apareixerà el dibuix d’un cadenat tancat.

Per seguretat, és preferible que no accediu a botigues virtuals des d’enllaços que us arribin per missatge o per correu electrònic. És més segur escriure directament l’adreça en el navegador o guardar en els vostres favorits les adreces dels comerços electrònics que useu amb més freqüència. Així evitareu accedir per error en dominis fraudulents que pretenen simular els originals usant noms semblants.

Tampoc no és recomanable fer compres des d’ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrasenya).

En les compres per internet disposeu de 14 dies per retornar els productes si no n’esteu convençuts; és el que s’anomena dret de desistiment i en queden exclosos els productes fets a mida o personalitzats; aquells que es puguin deteriorar amb rapidesa, com ara menjars; els bitllets de transport aeri, les reserves d’hotel, les entrades per a espectacles, etc.

Si decidiu retornar el producte en aquests 14 dies, tingueu present que l’empresa us podria cobrar despeses de devolució, sempre que ho hagi informat prèviament en les condicions.

 

Compres a empreses de fora de la Unió Europea

Si compreu en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea, cal tenir en compte que ara tots els productes que es compren en webs de fora de la UE estan subjectes al pagament d’IVA i altres drets de duanes. Per tant, abans de fer una compra en línia en una botiga virtual d’un país no comunitari, verifiqueu si els impostos estan inclosos en el preu final perquè si no ho estan, posteriorment l’empresa que fa l’entrega dels productes pot reclamar-vos aquests recàrrecs.

A més, si sorgeix qualsevol problema relacionat amb la compra en un web de fora de la UE, la situació podria ser més complexa i difícil de resoldre, ja que la normativa europea de protecció de les persones consumidores no serà aplicable i, a més, la reclamació no podrà gestionar-se a través de la xarxa de Centres Europeus del Consumidor que permet resoldre controvèrsies transfrontereres de consum dins del perímetre de la UE.

 

image_pdfExporta a PDF