Un total de 2.093 alumnes d’entre els 6 i els 18 anys de 33 centres educatius de 19 municipis del Bages han participat durant el curs escolar 2018-19 en les activitats formatives organitzades pel Consell Comarcal del Bages per promoure la cohesió social i la convivència en la diversitat. En concret, han estat cinc tallers per sensibilitzar i conscienciar els infants i joves sobre el fenomen migratori, la convivència en un entorn intercultural i les persones amb diversitat funcional.

Mitjançant aquests tallers, l’alumnat ha pogut reflexionar i debatre sobre la diversitat, assumir-la com un valor positiu, treballar prejudicis i estereotips i, així, contribuir a la lluita contra qualsevol tipus de discriminació, una prioritat del Consell Comarcal del Bages.

Dels cinc tallers, tres s’han impartit per primera vegada: Les persones refugiades; Islamofòbia, trenca la convivència? i Boccia. Els dos restants, Viu la diversitat i Juguem-hi tots i totes, s’havien ofert en edicions anteriors.

Tant el professorat com l’alumnat han valorat molt positivament aquests tallers, que han permès als infants i joves incorporar nous valors i noves visions i idees per tal d’entendre, respectar i conviure en la diversitat. Destaca el fet que l’alumnat s’ha mostrat molt participatiu i amb ganes de reflexionar sobre la diversitat i la inclusió social.

 

Els tallers

  • Les persones refugiades

S’ha fet a 11 centres educatius i hi han participat 456 alumnes de 1r a 4t de primària. Ha consistit en la presentació dels contes “El viatge de la Heva” i “Amic meu” i desenvolupar algunes de les activitats del dossier pedagògic. L’activitat tenia per objectiu apropar als infants a la situació que viuen les persones refugiades.

  • Viu la diversitat

Hi han participat 12 centres educatius i 594 alumnes de 3r a 6è de primària. L’activitat dinàmica tenia per objectiu fer comprendre als infants la possibilitat d’enriquir-se coneixent la diversitat del propi grup i convivint sense prejudici. S’ha fet èmfasi en la diferència, fent valdre les qualitats de cadascú i desenvolupant així l’empatia, el coneixement de les emocions, el respecte i la curiositat cap a altres cultures i a les diversitats de tot tipus.

  • Islamofòbia, trenca amb la convivència?

S’ha impartit a 11 centres i hi ha hagut la participació de 559 alumnes de 4t d’ESO. El taller ha consistit en sensibilitzar els joves de les conseqüències per la convivència i la cohesió social que comporta la islamofòbia i qualsevol altra forma de discriminació social, generant desigualtat de drets i oportunitats.

  • Juguem-hi tots i totes

S’ha fet a 7 centres educatius i hi han participat 240 alumnes de 5è i 6è de primària. El taller ha consistit en un joc de proves en què l’alumnat, de forma individual o en grup, s’ha posat en situacions quotidianes que viuen les persones amb diversitat funcional. D’aquesta manera, l’alumnat no només ha jugat, sinó que ha pres consciència de les dificultats amb què es troben aquestes persones i les solucions que es poden aplicar per realitzar determinades accions amb èxit.

  • Boccia

S’ha portat a terme a 4 centres educatius i ha comptat amb la participació de 244 alumnes de 2n, 4t d’ESO i CFGM. El Boccia és una modalitat esportiva similar a la petanca en la qual participen persones amb mobilitat reduïda, paràlisis cerebral o altres limitacions motrius. És un esport reconegut internacionalment que forma part dels jocs paralímpics.

image_pdfExporta a PDF