Declaració Institucional del Consell d’Alcaldesses i Alcaldes sobre la mobilitat viària i ferroviària de les Comarques Centrals amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona

Subscrita per les Alcaldesses i Alcaldes de la comarca del Bages i els grups comarcals d’ERC, JuntsxCatalunya, PSC, CUP, Ciutadans i En Comú Guanyem, i els grups independents

El 2015 el Consell d’Alcaldesses i Alcaldes del Bages va aprovar per consens una declaració institucional sobre mobilitat a les Comarques Centrals que demanava l’eliminació del peatge de l’autopista c-16,  la millora dels enllaços en totes direccions, i la finalització de la B-40.  També el desdoblament del tram C-55 Manresa –Castellbell i el Vilar, i paral·lelament també s’exigia l’execució de les inversions previstes en el Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015.

A desembre de 2019,  podem afirmar que s’ha avançat en alguns aspectes com ara les bonificacions de la c-16 en hores punta, de dilluns a divendres –no festius-, i millora de la seguretat de la c-55 evitant els accidents frontals de conseqüències fatals, però no en la competitivitat de temps de viatge en infraestructures viàries i, sobretot, ferroviàries. Les alcaldesses i alcaldes del Bages  exigim continuar avançant amb determinació.  En relació a les infraestructures viàries no s’ha assolit l’objectiu d’aconseguir un traspàs efectiu de vehicles de la congestionada c-55 amb 30.000 vehicles diaris, cap a la infrautilitzada c-16 amb 18.000 vehicles diaris amb un final de concessió situat el 2036.

Pel que fa a les infraestructures ferroviàries i, malgrat els greus accidents de manca de seguretat ocorreguts a la R4, encara no s’han aplicat les mesures de seguretat adients, tot i que s’han iniciat els tràmit de licitació i, no hi hagut cap millora en relació al temps del trajecte.

És per això que tornem a reclamar un gran pacte de totes les institucions sobre  les infraestructures al territori per ser competitius econòmicament i social i, reequilibrar territorialment el país, però també impulsar les mesures de mobilitat sostenible que  contrarestin l’emergència climàtica que patim. En aquest sentit volem posar de manifest que ens cal seguir avançant en inversions en infraestructures ferroviàries i viàries.

Xarxa viària:

  • La c-16 ha de ser una veritable ronda de Manresa, bonificada en totes les hores i tots els dies de la setmana, per tal d’afavorir-ne l’ús i, d’aquesta manera, descongestionar la c-55 d’una manera efectiva. En aquest sentit el model de vinyeta seria l’opció desitjada però mentre no es posi en marxa, exigim ampliar els sistema de bonificacions de forma immediata a totes les franges horàries els set dies de la setmana.
  • Atès que, com és comenta en el punt anterior, la C-16 ha de ser una veritable ronda de Manresa, exigim la construcció d’enllaços en totes direccions a Viladordis i al Pont de Vilomara.
  • La c-55 és una via col·lapsada, especialment en el tram Manresa-Castellbell i el Vilar. És per això que reclamem l’execució del projecte de variant de Castellgalí que ha elaborat el Departament de Territori i Sostenibilitat. Aquesta és la necessitat més urgent fins arribar al desdoblament en la seva totalitat de Manresa a Castellbell.
  • Exigim a l’Estat la finalització de la B-40, entre Viladecavalls i Abrera que ha de permetre connectar la c-16 amb l’A2 per facilitar la connexió amb el Port de Barcelona i l’Aeroport del Prat.
  • Apostem fermament per un transport públic viari ambiciós. Reclamem que en el servei d’autobús entre el Bages i àrea metropolitana de Barcelona, s’incrementin les freqüències i els viatges directes.
  • Reclamem que els municipis de la comarca del Bages que corresponen a la zona tarifària 6 passin a correspondre a la zona 5.

Xarxa ferroviària:

  • La R4 ha de tenir més freqüències i ser la connexió principal i ràpida amb Barcelona
  • Exigim l’execució de les inversions proposades al pla d’Infraestructures Ferroviàries presentat el 2008 a rodalies de Renfe per tal de millorar la seguretat de la via i la reducció del temps de viatge de Manresa a Barcelona fins arribar a un màxim de 50 minuts, executant les inversions que calguin i ampliar els trens semidirecte en hores puntes.
  • Reclamem una planificació i gestió integral i conjunta de la R4 , i la xarxa de FGC.
  • Millora de la línia ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat als trams urbans, per tal d’integrar-la adequadament a les poblacions i evitar que continuïn esdevenint una barrera. Així com l’estudi del seu perllongament a Manresa, vers el centre de la ciutat.
  • Estudiar la millora del servei (temps i freqüència) entre Manresa i Martorell de FGC, amb la possibilitat de trens semidirectes, i el perllongament del servei a la comarca per tal que es converteixi en el metro del  Bages i la connexió amb el Baix Llobregat per  millorar l’arribada al Port, l’Aeroport i la zona de Fira de Barcelona.
  • Donar suport a la unió entre la línia de FGC del Llobregat amb el Vallès amb la unió de les estacions de plaça Espanya i Gràcia

Demanem que, de manera urgent, els Governs i els grups parlamentaris del Parlament de Catalunya i les Corts Generals incorporin en els pressupostos de 2020 i 2021 de la Generalitat de Catalunya i de l’Estat aquestes inversions.

Aquesta declaració la subscriuen les Alcaldesses i Alcaldes de la comarca del Bages i els grups comarcals d’ERC, JuntsxCatalunya, PSC, CUP, Ciutadans i En Comú Guanyem, i els grups independents.