El Consell Comarcal del Bages aposta per la sensibilització en l’àmbit de la igualtat i les diversitats en els centres educatius

Prop de 10.000 alumnes van assistir l’any 2017 a diverses propostes formatives impulsades per l’Àrea d’Acció Social i Ciutadania.

El conseller Albert Marañón es mostra satisfet de la bona acollida que van tenir les iniciatives i destaca que “aquest treball conjunt amb escoles i instituts ens permet seguir construint des de la nostra comarca una societat més justa i inclusiva, lliure de masclismes i discriminacions, que entengui la diversitat com una riquesa”.

Més de 2.600 alumnes van participar l’any 2017 en tallers impulsats per l’Àrea d’Inclusió Social, mentre que 5.000 més van visitar l’exposició itinerant ‘Bosc de Contes’ i prop de 2.000 nois i noies de secundària van assistir a les formacions de l’Àrea d’Igualtat. En total, doncs, les propostes impulsades des de l’Àrea d’Acció Social i Ciutadania als centres educatius van aplegar uns 10.000 infants i joves. El conseller de l’Àrea d’Acció Social i Ciutadania, Albert Marañón, destaca que l’educació és una peça fonamental i cabdal en la construcció d’una societat inclusiva i cohesionada; per això, aquestes accions de sensibilització són d’un gran valor no només per a l’escola i el món educatiu, sinó també en termes de rendibilitat social”.

Propostes d’Inclusió Social

L’Àrea d’Inclusió Social va impulsar l’any 2017 més de 100 tallers als centres d’educació primària i secundària del territori amb l’objectiu de treballar la sensibilització de l’alumnat, la convivència i la cohesió social, des d’una perspectiva inclusiva i intercultural.

Quant a les activitats de sensibilització sobre la diversitat funcional, la proposta ‘Posa’t al meu lloc’, dirigida a nois i noies de segon i tercer d’ESO, va comptar amb la participació de 404 alumnes. D’altra banda, prop de 450 nens i nenes de 4t, 5è i 6è de primària van assistir al taller ‘Juguem-hi tots i totes’, que també hi incorporava les maletes pedagògiques inclusives. Per a més informació de les actuacions desplegades entorn de les discapacitats, podeu consultar aquest enllaç.

En relació a les sessions formatives de sensibilització i convivència, la proposta ‘Europa davant la situació de les persones refugiades’ va comptar amb la intervenció d’uns 900 alumnes. Pel que fa a les propostes de diversitat cultural, se’n van impulsar tres diferents: els tallers ‘Camino amb les teves sabates’, ‘Creixem amb la diversitat’ i ‘Construïm ponts’. En total, en aquest cas, hi van participar unes 800 persones. Per a més detalls de les tasques desenvolupades en matèria de sensibilització i convivència, podeu consultar aquest espai web.

Propostes del Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD)

Per un altre costat, l’Àrea d’Igualtat va donar continuïtat a l’exposició ‘El bosc de contes’, una mostra itinerant impulsada pel Consell Comarcal que ha esdevingut una eina valuosa per ajudar a construir una societat més igualitària. L’any 2017, entre el tram final del curs 2016/17 i l’inici del 2017/18, més de 5.000 alumnes van visitar aquesta exposició que va néixer amb l’objectiu de combatre els estereotips de gènere.

Quant a les sessions formatives, el taller ‘Sóc noi, sóc noia, m’agrado?’, centrat en els canvis corporals, psicològics i relacionals que comporta l’entrada a l’adolescència, va aplegar uns 500 nois i noies de 1r d’ESO. La proposta ‘Obrim els armaris’, que pretenia donar eines per entendre i respectar la diversitat sexual i afectiva, va reunir 400 alumnes de 2n d’ESO. Per últim, prop de 500 joves de 3r d’ESO van participar en el taller ‘(Ciber)habilitats socials. Posant límits al CiberBullying’, mentre que uns 470 més de 4t d’ESO van assistir al de ‘Relacions de parelles sanes’. Com a novetat, a més, durant aquest inici de curs 2017/18 s’hi ha afegit el taller ‘Emocions, sexe i pressió social’ dirigit a l’alumnat de batxillerat i cicles formatius.

Marañón recalca que “aquestes propostes formatives es realitzen amb l’objectiu de facilitar instruments i fer pedagogia mitjançant activitats transversals que afavoreixin la construcció d’una societat inclusiva, justa i integradora”. I afegeix que “l’escola és un pilar fonamental per formar persones solidàries i compromeses amb la diversitat que els envolta, per això des del Consell Comarcal treballem estretament amb els centres educatius del Bages per desplegar actuacions encaminades a treballar la inclusió, la igualtat i la diversitat”.

Comparteix